Väger för mycket???

För två år sedan skrevs det om en rullstolsburen resenär som nekades att åka med spårvagnen i Göteborg. Som Uppvuxen i Gôtet med en förkärlek till spårvagnar (det är faktiskt dessa jag saknat mest under de 21 år jag inte bott där) blev jag upprörd! De nya vagnarna är så bra byggda att det inte finns trappsteg så föräldrar med barnvagnar, rullstolsburna och andra som på något sätt har hjulburet material med sig, lätt och smidigt skall kunna ta sig på och av dessa blå fantastiska färdmedel. Hur kan man då neka en person att åka spårvagn bara för att han sitter i rullstol??

Ilskan kokar i mig när man särbehandlar folk så där och då med en så korkad ursäkt som Göteborgs spårvägar (heter de inte nu, nej.. Västtrafik är det ju.. ränderna går liksom inte ur) att föraren av vagnen trodde att resenärens, vid namn
Odelberg, rullstol vägde för mycket!

Vad då för mycket? Hur mycket får en rullstol väga?? Det får mig att fundera på om Västtrafik skall neka kraftigt överviktiga personer, som inte är rullstolsburna, att åka också?

Nu har de visserligen kommit fram till en förlikning i frågan men det är ju inte det som saken handlar om.. När kommer Västtrafik att sätta upp små skyltar vid varje spårvagnsentré där det står: "Du som väger över XXX kg får av säkerhetsskäl inte åka spårvagn" för inte kan det väl handla om vikten på en rullstol?? Jag tror inte det handlar om vikt över huvudtaget.. Det skulle inte förvåna mig om just den aktuella föraren inte ville ha funktionshindrade med sig på turen. Där tror jag sanningen ligger närmast..

Heja Odelberg och alla andra som går vidare när de nekans åka med spårvagnar och andra färdmedel pga funktionshinder! Jag står på eran sida. Till Göteborgs spårvägar/Västtrafik kan jag bara säga en sak: SKÄMS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback